Als Young Professional binnen het Ruimtelijk domein word je gedetacheerd bij een gemeente, provincie, waterschap, omgevingsdienst of regionale samenwerkingsorganisatie. Je start in een rol als projectmedewerker, programmasecretaris of beleidsmedewerker. In deze rol ben je actief betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van diverse projecten en beleidsplannen. Je hebt hierin zowel een ondersteunende als uitvoerende taak. In je ondersteunde rol ben je verantwoordelijk voor het bewaken van de voortgang van een project of adviestraject en begeleid je bijvoorbeeld bestemmingsplanprocedures. In de uitvoerende rol organiseer jij bijeenkomsten als inspraakavonden, vergaderingen met stakeholders of een stuurgroep overleg en schrijf je bijvoorbeeld collegevoorstellen en adviesrapporten.
Kerntaken
- Je werkt mee aan de ontwikkeling, implementatie en uitvoering van (beleids)plannen, visies, strategieën, projecten en programma’s; hierin heb je zowel een ondersteunende, als uitvoerende taak;
- Je schrijft zelfstandig college- en raadsvoorstellen, adviesrapporten en kan meeschrijven aan beleidsstukken;
- Je initieert nieuwe projecten, bewaakt het voortgangsproces en gewenste eindresultaat;
- Je bent een aanspreekpunt voor burgers en coördineert (vergunning)aanvragen;
- Je weet relevante wet- en regelgeving te raadplegen en toepassen;
- Je kan omgevingsplannen, visies, strategieën, verordeningen en andere beleidsdocumenten lezen, interpreteren, analyseren en toepassen in je dagelijkse werk;
- Je kan (ruimtelijke) procedures zelfstandig begeleiden en afronden.
Functie-eisen
- Je beschikt over een afgeronde, relevante HBO-WO opleiding;
- Je hebt relevante werkervaring bij een (semi) overheidsinstantie.
Specialisaties
- Beleid- en projectmedewerker Duurzaamheid;
- Beleid- en projectmedewerker Energietransitie;
- Beleid- en projectmedewerker Klimaatadaptatie;
- Vergunningverlener;
- Projectmedewerker/ (deel)projectleider;
- Beleidsmedewerker RO;
- Projectleider gebiedsontwikkeling.
Competenties
Eigenaarschap
Toont zich verbonden met een onderwerp/taak/product.
- Draagt verantwoordelijkheid voor eigen werkzaamheden.
- Is aanspreekbaar op eigen acties, zowel bij positieve als negatieve resultaten.
- Maakt datgene af waar hij aan begonnen is.
- Staat open voor feedback op het eindresultaat en doet daar iets mee.
- Handelt uit zichzelf in plaats van af te wachten.
- Hanteert een positieve en energieke manier van optreden die bij de situatie en zichzelf past.
- Benadert anderen op een open, ontspannen en vriendelijke manier.
- Past kleding en uiterlijke verzorging aan functie en/of situatie aan.
Flexibiliteit
Staat open voor andere werkwijzen
- Is snel inzetbaar bij verschillende werkzaamheden;
- Staat open voor andere manieren van werken en past deze toe, houdt daarbij niet vast aan de eigen aanpak;
- Springt bij als daarom wordt gevraagd;
- Is bereid om (af en toe) werk te doen dat niet direct past binnen het profiel of de afgesproken werktijden.
Organisatiebetrokkenheid
Staat open voor andere werkwijzen
- Is snel inzetbaar bij verschillende werkzaamheden;
- Staat open voor andere manieren van werken en past deze toe, houdt daarbij niet vast aan de eigen aanpak;
- Springt bij als daarom wordt gevraagd;
- Is bereid om (af en toe) werk te doen dat niet direct past binnen het profiel of de afgesproken werktijden.
Ontwikkelingsgericht
Open staan voor feedback en leren
- Gaat proactief en doelgericht te werk als het gaat om het aanscherpen van kennis en vaardigheden;
- Is nieuwsgierig naar nieuwe informatie of manieren van werken;
- Staat open voor gevraagde en ongevraagde feedback en suggesties van anderen en handelt ernaar;
- Neemt adviezen ter harte en oefent hiermee in de praktijk;
- Vraagt zich achteraf af hoe de eigen aanpak beter had gekund en doet daar wat mee.
Communiceren
Is in staat om feitelijke informatie zowel mondeling als schriftelijk begrijpelijk en helder over te brengen
- Spreekt duidelijk en verstaanbaar;
- Maakt gebruik van oogcontact en intonatie;
- Formuleert helder en kernachtig;
- Hanteert correct taalgebruik (spelling, grammatica en/of stijl);
- Is in staat om een boodschap, idee of mening, zowel mondeling als schriftelijk begrijpelijk en helder over te brengen (individueel en/of aan groepen);
- Brengt structuur aan in een betoog, notitie of rapport;
- Luistert en brengt interactie tot stand;
- Stemt woordkeus af op het niveau van de ontvanger;
- Weet de ander te stimuleren en te motiveren.
Oordeelsvorming
Vormt zich een oordeel over complexe situaties met gevolgen op de korte termijn
- Herkent de essenties, grote lijnen en kritische details in de afweging van alternatieven;
- Benoemt bij keuzes consequenties en alternatieven op basis van verschillende invalshoeken;
- Komt tot een afgewogen oordeel op basis van een analyse van de verschillende belangen en consequenties;
- Interpreteert informatie op basis van een brede en afgewogen analyse en vooraf bepaalde criteria;
- Betrekt de juiste mensen en de juiste instanties bij de zaak, volgt niet klakkeloos meningen of adviezen van deskundigen en belanghebbenden.