Als professional binnen het sociaal domein word je gedetacheerd bij een gemeente of andere uitvoeringsorganisatie. Jij geeft aandacht aan de burger en je onderzoekt en beoordeelt de hulp- of ondersteuningsvraag van burgers die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien en/of schulden hebben. Of je zet je in voor gezinnen met jeugdproblematiek of voor burgers die beperkingen ervaren in hun zelfredzaamheid en participatie. Jouw doel is dat de burger zo zelfstandig mogelijk kan deelnemen aan de maatschappij en weer vooruit kan. Dit doe je door bijvoorbeeld het geven van een passend advies voor ondersteuning, stimulering van eigen kracht, een verwijzing naar ketenpartners of het stellen van een indicatie.
Kerntaken
- Je behandelt zelfstandig zowel enkelvoudige als complexe (aan)vragen, heronderzoeken en/of controles;
- Je voert (intake)gesprekken en je vormt aan de hand daarvan een oordeel over passende oplossingen en ondersteuning;
- Je verheldert en analyseert de situatie van de burger;
- Je versterkt en activeert de burger om zelfredzamer te worden door toepassing van verschillende gesprekstechnieken zoals motiverende gespreksvoering;
- Je maakt ondersteuningsplannen, rapportages, plannen van aanpak en/of beschikkingen.
- Je beheert je eigen werk en/of caseload;
- Je voert de regie tijdens overleggen en contacten met interne en externe (keten)partners;
- Je verricht administratieve werkzaamheden in gemeentelijke systemen;
- Je informeert, adviseert en verwijst burgers over passende ondersteuning;
- Je bent in staat op operationeel niveau gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de opdrachtgever.
- Je bent in staat te communiceren met burgers met verschillende culturele achtergronden, verschillende leeftijden en niveaus.
- Je bent bekend met vakjargon, en je kan deze uitleggen aan de burger en collega’s;
- Je kent relevante en aanpalende wetgeving en je bent op de hoogte van actualiteiten binnen je vakgebied.
Functie-eisen
- Afgeronde HBO of WO
- Je hebt de leerlijn uit jouw specialisatie met positief resultaat afgesloten en beheerst de onderwerpen (bij doorstroom). Je hebt aantoonbare casuïstiek behandeld en beheerst de onderwerpen uit de leerlijn (bij zij-instroom)
- Je hebt enkele jaren werkervaring binnen het sociaal domein als professional B
- Jeugdconsulent: je bent in het bezit van een SKJ registratie of je voldoet aan de eisen om een SKJ registratie te kunnen verkrijgen (bijvoorbeeld door middel van het volgen van het praktijkprogramma)
Specialisaties
- Wmo-consulent
- Jeugdconsulent
- Schuldhulpverlener
- Klantmanager inkomen en/of werk
- Integrale professional / wijkteammedewerker
Competenties
Eigenaarschap
Is verbonden met de ontwikkeling of is zichtbaar eigenaar van een onderwerp/taak/product
- Werpt zich bij problemen op om deze te verhelpen.
- Vraagt actief naar feedback op het eindresultaat.
- Zet verantwoordelijkheidsgevoel om in acties.
- Wacht niet af of er opdrachten komen van boven- of buitenaf.
- Zoekt naar oplossingen vanuit verschillende invalshoeken.
- Heeft een actieve initiërende rol in groepen of samenwerkingsverbanden.
- Communiceert pro-actief en wacht niet af.
- Enthousiasmeert de ander door een aanstekelijke, energieke manier van optreden.
Flexibiliteit
Kiest uit eigen beweging voor een bepaalde aanpak/stijl
- Wisselt bewust en uit eigen beweging van aanpak als deze beter bijdraagt aan het doel.
- Beheerst meerdere aanpakken.
- Verandert de aanpak indien blijkt dat het gewenste resultaat niet behaald wordt.
- Past werkwijzen soepel en zonder weerstand aan als de situatie hierom vraagt.
- Staat open voor nieuwe informatie, meningen, omstandigheden en past zijn aanpak hier op eigen initiatief op aan.
- Springt bij zonder dat daarom moet worden gevraagd.
Organisatiebetrokkenheid
Is betrokken bij de organisatie
- Weet waar de organisatie voor staat en past zijn gedrag hier op aan.
- Onderneemt actie om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en veranderingen binnen de organisatie.
- Neemt actief deel aan projecten of activiteiten binnen de organisatie.
- Staat achter beslissingen die voor de organisatie nuttig zijn, zelfs als ze minder populair zijn.
Communiceren
Is in staat om een boodschap, idee of mening, zowel mondeling als schriftelijk begrijpelijk en helder over te brengen (individueel en/of aan groepen)
- Brengt structuur aan in een betoog, notitie of rapport.
- Luistert en brengt interactie tot stand.
- Stemt woordkeus af op het niveau van de ontvanger.
- Weet de ander te stimuleren en te motiveren.
Vakkundigheid
Blijft proactief op de hoogte van actuele ontwikkelingen in het vakgebied
- Is nieuwsgierig naar en toont belangstelling voor veranderingen, trends en ontwikkelingen in het vakgebied.
- Zet zich actief in om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in het vakgebied.
- Specialiseert en verdiept zich in een specifiek aandachtsgebied.
- Doet op basis van ontwikkelingen in het vakgebied voorstellen ter verbetering van de huidige diensten, producten en werkwijze.
Oordeelsvorming
- Vormt zich een oordeel over complexe situaties met gevolgen op de korte termijn
- Herkent de essenties, grote lijnen en kritische details in de afweging van alternatieven.
- Benoemt bij keuzes consequenties en alternatieven op basis van verschillende invalshoeken.
- Komt tot een afgewogen oordeel op basis van een analyse van de verschillende belangen en consequenties.
- Interpreteert informatie op basis van een brede en afgewogen analyse en vooraf bepaalde criteria.
- Betrekt de juiste mensen en de juiste instanties bij de zaak, volgt niet klakkeloos meningen of adviezen van deskundigen en belanghebbenden.