Als young professional binnen het sociaal domein word je gedetacheerd bij een gemeente of andere uitvoeringsorganisatie. Jij geeft aandacht aan de burger en je onderzoekt en beoordeelt de hulp- of ondersteuningsvraag van burgers die niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien en/of schulden hebben. Of je zet je in voor gezinnen met jeugdproblematiek of voor burgers die beperkingen ervaren in hun zelfredzaamheid en participatie. Jouw doel is dat de burger zo zelfstandig mogelijk kan deelnemen aan de maatschappij en weer vooruit kan. Dit doe je door bijvoorbeeld het geven van een passend advies voor ondersteuning, stimulering van eigen kracht, een verwijzing naar ketenpartners of het stellen van een indicatie.
Kerntaken
- Je behandelt zelfstandig enkelvoudige (aan)vragen, heronderzoeken en/of controles;
- Je voert (intake)gesprekken aan de hand van vastgestelde werkprocessen en je vormt aan de hand daarvan een oordeel over passende oplossingen en ondersteuning;
- Je verheldert en analyseert de situatie van de burger;
- Je versterkt en activeert de burger en zijn of haar sociale netwerk door middel van (basis)gesprekstechnieken;
- Je maakt ondersteuningsplannen, rapportages, plannen van aanpak en/of beschikkingen;
- Je beheert je eigen werk en/of caseload;
- Je overlegt en onderhoudt contacten met interne en externe (keten)partners;
- Je verricht administratieve werkzaamheden in gemeentelijke systemen;
- Je informeert, adviseert en verwijst burgers over passende ondersteuning;
- Je bent in staat te communiceren met burgers met verschillende culturele achtergronden, verschillende leeftijden en niveaus;
- Je bent bekend met veelvoorkomend vakjargon, en je kan deze uitleggen aan de burger;
- Je weet relevante wetgeving te raadplegen en toe te passen.
Functie-eisen
- Afgeronde HBO of WO;
- Je hebt stage- of werkervaring binnen het sociaal domein;
- Jeugdconsulent: je bent in het bezit van een SKJ registratie of je voldoet aan de eisen om een SKJ registratie te kunnen verkrijgen (bijvoorbeeld door middel van het volgen van het praktijkprogramma).
Specialisaties
- Wmo-consulent;
- Jeugdconsulent;
- Schuldhulpverlener;
- Klantmanager inkomen en/of werk;
- Integrale professional / wijkteammedewerker.
Competenties
Eigenaarschap
Toont zich verbonden met een onderwerp/taak/product
- Draagt verantwoordelijkheid voor eigen werkzaamheden.
- Is aanspreekbaar op eigen acties, zowel bij positieve als negatieve resultaten.
- Maakt datgene af waar hij aan begonnen is.
- Staat open voor feedback op het eindresultaat en doet daar iets mee.
- Handelt uit zichzelf in plaats van af te wachten.
- Hanteert een positieve en energieke manier van optreden die bij de situatie en zichzelf past.
- Benadert anderen op een open, ontspannen en vriendelijke manier.
- Past kleding en uiterlijke verzorging aan functie en/of situatie aan.
Flexibiliteit
Staat open voor andere werkwijzen
- Is snel inzetbaar bij verschillende werkzaamheden;
- Staat open voor andere manieren van werken en past deze toe, houdt daarbij niet vast aan de eigen aanpak;
- Springt bij als daarom wordt gevraagd;
- Is bereid om (af en toe) werk te doen dat niet direct past binnen het profiel of de afgesproken werktijden;
Organisatiebetrokkenheid
Is betrokken bij de organisatie
- Weet waar de organisatie voor staat en past zijn gedrag hier op aan;
- Onderneemt actie om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en veranderingen binnen de organisatie;
- Neemt actief deel aan projecten of activiteiten binnen de organisatie;
- Staat achter beslissingen die voor de organisatie nuttig zijn, zelfs als ze minder populair zijn.
Ontwikkelingsgericht
Open staan voor feedback en leren
- Gaat proactief en doelgericht te werk als het gaat om het aanscherpen van kennis en vaardigheden;
- Is nieuwsgierig naar nieuwe informatie of manieren van werken;
- Staat open voor gevraagde en ongevraagde feedback en suggesties van anderen en handelt ernaar;
- Neemt adviezen ter harte en oefent hiermee in de praktijk;
- Vraagt zich achteraf af hoe de eigen aanpak beter had gekund en doet daar wat mee.
Communiceren
Is in staat om feitelijke informatie zowel mondeling als schriftelijk begrijpelijk en helder over te brengen
- Spreekt duidelijk en verstaanbaar;
- Maakt gebruik van oogcontact en intonatie;
- Formuleert helder en kernachtig;
- Hanteert correct taalgebruik (spelling, grammatica en/of stijl);
- Is in staat om een boodschap, idee of mening, zowel mondeling als schriftelijk begrijpelijk en helder over te brengen (individueel en/of aan groepen);
- Brengt structuur aan in een betoog, notitie of rapport;
- Luistert en brengt interactie tot stand;
- Stemt woordkeus af op het niveau van de ontvanger;
- Weet de ander te stimuleren en te motiveren.
Oordeelsvorming
Bereidt een oordeel voor en vormt zich een oordeel over een overzichtelijke situatie
- Onderscheidt feiten van meningen;
- Identificeert criteria op basis waarvan een oordeel kan worden gevormd;
- Weegt prioriteiten tegen elkaar af;
- Benoemt van zijn eigen oordeel zowel de positieve als de negatieve kanten.