Terug naar Loopbaanpaden

Functieprofiel Kwaliteitsmedewerker

Als kwaliteitsmedewerker Sociaal Domein ben je spin in het web, beweeg je tussen beleid en uitvoering en stel je de uitvoering in staat om zo goed mogelijk het werk te kunnen doen. Je bent verantwoordelijk voor het optimaliseren van de kwaliteit van de dienstverlening en het continu verbeteren van de processen. Je adviseert het management gevraagd en ongevraagd op de diverse onderwerpen.

Kerntaken

  • Je zorgt ervoor dat de kwaliteit van de uitvoering geborgd wordt en blijft op het gebied van doelmatigheid en rechtmatigheid. Dit doe je bijvoorbeeld door steekproeven van bepaalde dossiers, maar ook door deel te nemen aan casuïstiekoverleggen;
  • Je analyseert (aankomende) wetgeving, beleid en jurisprudentie, past deze toe en legt deze uit, levert daar input voor, toetst deze op uitvoerbaarheid, en vertaalt deze in procesbeschrijvingen;
  • Je coacht en adviseert medewerkers en toetst op het terrein van de rechtmatigheid, op efficiëntie en effectiviteit van de uitvoeringsprocessen;
  • Je verricht zelfstandig alle voorkomende werkzaamheden met betrekking tot de kwaliteitscontrole;
  • Je signaleert knelpunten/trends/ontwikkelingen vanuit de uitvoeringspraktijk en doet voorstellen voor (beleids)verbetering;
  • Je vertaalt beleid naar praktische werkinstructies en -processen.

Functie-eisen

  • Afgeronde HBO of WO opleiding passend bij het sociaal domein;
  • Je hebt meerdere jaren als medior professional in de uitvoering gewerkt.

Specialisaties

  • Kwaliteitsmedewerker Wmo;
  • Kwaliteitsmedewerker Jeugd;
  • Kwaliteitsmedewerker Participatie;
  • Kwaliteitsmedewerker Schulddienstverlening;
  • Kwaliteitsmedewerker Sociaal domein breed.

Competenties